‘Op een interactieve en laagdrempelige manier wetenschap en technologie dichter bij het publiek brengen.’ Dat is de missie van NEMO, hét wetenschappelijk museum dat al sinds 1923 bestaat. Het begon ooit als museum van de arbeid onder de naam New Metropolis maar sinds de naamsverandering in 1987 zijn ze zich meer gaan richten op wetenschap en interactiviteit. Dit werpt zijn vruchten af want er zijn gemiddeld 2200 bezoekers op een dag bestaande uit onder andere families, leraren, scholen en collega’s, iedereen vindt zijn of haar weg naar Amsterdam! Dat is ook gelijk de kracht van NEMO want er is voor iedereen wel wat interessants te zien of te doen.
Om de verschillende bezoekersstromen te reguleren en de georganiseerde evenementen in goede banen te leiden was Yvonne Russ, Frontoffice Manager van NEMO, op zoek naar een manier om dit zo eenvoudig mogelijk te regelen. “Het is een must om de verschillende bezoekers uit elkaar te houden. Helemaal aangezien het dakterras gratis te bereiken is. Die toegankelijkheid van buitenaf willen we stimuleren omdat wij het mooiste dakterras van Amsterdam hebben en dit graag laten zien, maar dit moet niet ten koste van de betalende bezoekers gaan.” Omdat NEMO al jarenlang haar garderobenummers en consumptiemunten bij Euro Events bestelde, was de link snel gelegd. Zij staan namelijk bekend als de totaalleverancier in evenementbenodigdheden. “Ik ben naar Euro Events gegaan met de vraag hoe wij onderscheid kunnen maken tussen verschillende (school)groepen en toch het imago van NEMO als wetenschappelijk museum te waarborgen. Ik weet dat zij altijd meedenken en daarom altijd met een oplossing komen. Ze hebben de mogelijkheid om QR-codes op polsbandjes te printen en dit past perfect bij ons bedrijf.”
NEMO heeft verschillende toegangspoortjes geplaatst waarvoor de QR-codes gebruikt kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat daarmee op personeelskosten wordt bespaard. Elke groep bezoekers krijgt een plastic polsbandje met daarop een unieke QR-code. Met deze code krijgen zij toegang tot bepaalde gedeeltes van ons museum. “Iedereen kan nu ons terras bezoeken, maar alleen de bezoekers van NEMO kunnen naar binnen. Daarbij dienen de polsbandjes ook als toegang tot verschillende horeca gedeeltes. We merken dat mensen enthousiast zijn over deze technologie en vinden het belangrijk dat een bedrijf als NEMO zulke innovaties tentoonstelt.” Yvonne merkt daarnaast dat de polsbandjes ook worden gezien als een gadget. “Door de luxe uitstraling van de polsbandjes nemen de bezoekers de bandjes mee naar huis. Ze laten graag zien dat ze bij NEMO geweest zijn.”