Drakenboot Festival

Sinds 2005 wordt in Apeldoorn het Drakenboot festival georganiseerd. Een evenement waar sportiviteit, vermaak, gezelligheid en muziek de elementen zijn voor een waar spektakel. Waar het evenement tijdens de eerste editie nog bestond uit 1 dag met 27 teams en een paar duizend bezoekers, is het inmiddels uitgegroeid tot een 3 daags evenement met ruim 100 teams en 80.000 bezoekers. Naast Apeldoorn wordt tegenwoordig ook in andere steden het Drakenbootfestival georganiseerd. Dit weekend staat in het teken van wedstrijden in een drakenboot waarbij teams op het water onderling de strijd aangaan. Drakenbootvaren is van een eeuwenoude Chinese sport uitgegroeid tot een wereldwijde sport met diverse kampioenschappen.

De teams die deelnemen aan dit evenement zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Zo kunnen teams zich opgeven met hun bedrijf, vereniging of buurtgemeenschap. Dit typeert ook gelijk het toegankelijke karakter van dit evenement. Naast de drakenbootwedstrijden is muziek ook een belangrijk onderdeel van dit weekend geworden. Met twee podia en diverse muziekgenres is er voor iedere bezoeker extra vermaak tijdens dit festival.

Dit jaar heeft de organisatie voor het eerst gebruik gemaakt van een innovatie op het gebied van muntverkoop. Zo kochten bezoekers online tickets waarmee ze op het evenement consumptiemunten konden afhalen. Het voordeel van online tickets kopen is dat deelnemende bedrijven en verenigingen direct een betaalbewijs hebben om te kunnen declareren. In vergelijking met andere, soortgelijke muntverkoop kunnen bezoekers van het Drakenbootfestival ook op het festival via hun telefoon online tickets voor munten konden kopen.

In Euro Events vonden zij een geschikte partner om de prepaid muntverkoop op deze manier in te richten. Zij leverden de muntenkassa’s, de consumptiemunten en de techniek voor het scannen. Dat veel bezoekers van het Drakenbootfestival gebruik maakten van deze manier van munten kopen is een bevestiging dat het een goede keuze is geweest. Evenementen moeten af en toe vernieuwen om in te spelen op de wensen van de bezoekers.