ArnhemProeft!

CU2 B.V. vaart blind op de producten van Euro Events

Het culinaire, vierdaagse evenement ArnhemProeft! komt uit de koker van CU2 B.V., een bedrijf dat evenementen ontwerpt en organiseert. "CU2 bestaat nu zo'n twintigjaar. In die twintig jaar is er heel wat veranderd. Eerder hadden we een focus op bedrijfsevenementen, maar door de crisis is dit sinds 2008 tot stilstand gekomen en zijn we gaan kijken: waar zijn we goed in? Al snel kwam de conclusie dat onze kracht zit in het creatief bedenken van concepten, het zelf creëren en verkopen van evenementen en het bouwen van merken",vertelt Frans van Eck, eigenaar van CU2 B.V.

VAN 'SMAAKVOL ARNHEM' NAAR 'ARNHEMPROEFT!'

"Toen wij ons in Arnhem vestigden bestond er helemaal geen stadspromotie. Nu moeilijk voor te stellen, maar er was zelfs geen VVV! Het concept Smaakvol Arnhem is in die tijd als groot stadspromotieconcept ontstaan. Horeca Nederland, divisie Arnhem, gaf na wat jaren opdracht voor het culinaire evenement dat hier ook bijhoorde en dit hebben we drie jaar gedaan. Daarna werd het "Smaakvol Gelderland", maar daar hadden we minder feeling mee aangezien het niet meer het originele concept was wat we bedacht hadden. We zijn er toen uitgestapt, net als de hoofdsponsor Sligro. Het was echter Sligro die ons vervolgens benaderde om te kijken of we er weer een Arnhems evenement van konden maken. Dat werd ArnhemProeft!"

EEN ECHT 'ARNHEMS FEESTJE' 

Bij ArnhemProeft! komt echt alles uit Arnhem, van de sponsors tot de leveranciers en deelnemers. "De eerste editie in2015 was meteen een groot succes. De opzet is meer festivalachtig, niet te hoogdrempelig. Iedereen is welkom, want we willen Arnhems talent laten zien. Niet alleen culinair talent, maar ook talent op het gebied van cultuur: dans, drama, toneel. Dat laatste bleek wat lastiger te zijn. Vorig jaar hebben we het evenement in twee maanden tijd uit de grond gestampt, maar dit jaar hebben we er meer tijd voor kunnen nemen, met als resultaat dat we nu ook het culturele stuk beter hebben aangepakt. We zijn met onder andere Artez, de Hogeschool voor kunsten in Arnhem en dansschool Versteegh een samenwerking aangegaan.”

PROFESSIONEEL EN KUNDIG

Euro Events kent Frans al uit de tijd van Smaakvol Arnhem; toen werd ook met munten gewerkt. "We kiezen het liefst voor lokale partijen, zo kwam Euro Events initieel ook in beeld. Nu we meerdere keren hebben samengewerkt weten we precies wat we in huis halen. Euro Events is heel professioneel, heeft kundige mensen en afspraak is afspraak. Deze ervaringen hebben ervoor gezorgd dat Euro Events een vaste leverancier is geworden."

MUNTEN EN MEER

Euro Events levert voor ArnhemProeft! twee muntenkassa's, de munten en de pinautomaten.  "Iedereen moet met pin en cash kunnen betalen, vinden we. Daarom zijn de muntenkassa's van Euro Events een goed product voor ons.  Veel partijen kunnen de combinatie van pin en cash niet leveren. We werken met tweesoorten munten; één met hele muntwaarde à € 2,50 en één met halve muntwaarde à € 1,25.  Dit werkt voor ons het makkelijkst: bier is 1 munt en wijn 1,5 munt. We werken bewust niet met breekmunten maar twee losse munten met andere kleur. Waarom?  Dit heeft met het tellen te maken. Aan het einde van de avond tellen we van alle twintig deelnemers de munten met de telmachines van Euro Events en worden de resultaten vastgelegd. Het tellen van de ingenomen munten is dus van groot belang. Ronde munten kunnen snel geteld worden met de telmachines, breekmunten zijn veel lastiger te tellen", aldus Frans. Euro Events wast na afloop van het evenement de munten. "Zo zijn we verzekerd van schone munten. Naast dat plakkerige munten simpelweg vies zijn om te bewaren, kunnen ze voor problemen zorgen bij het tellen met de telmachines en het uitgeven van de munten via de muntenkassa's. Dat voorkomen we op deze manier."

PIN-MEISJES

Naast de muntenkassa's beschikt het evenement ook over "pin-meisjes", een nieuwe variant op de bemande kassa. Deze meisjes lopen rond met een mobiel pinapparaat van Euro Events en een voorraad munten. "Dit werkt voor ons erg goed! De bezoekers kunnen de dames aanschieten en ter plekke munten kopen. Het zorgt voor extra omzet, minder wachttijd bij de automaten en dus meer waardering van onze bezoekers. Bovendien zijn het natuurlijk zeer mooie eyecatchers voor op ons evenement." 

CREDITCARD BREEKMUNTEN

Nieuw dit jaar is de inzet van creditcard breekmunten; per card goed voor vier hapjes en zes drankmunten en enkel geldig op Kickoff-ProefDonderdag, de eerste dag van het evenement. De waarde van een kaart is € 25,-, wat neer komt op 10 procent korting op deze donderdag. Frans legt uit: "Wij, maar ook de deelnemers, verkopen de kaarten vooraf. Het blijkt een uitstekend instrument te zijn voor netwerkclubs. Op de kaarten staat ook het logo van onze hoofdsponsors, wat voor hen natuurlijk zorgt voor extra zichtbaarheid. Door het verkopen van de kaarten zijn we verzekerd van aanloop en omzet op de eerste dag van het evenement."

RETOURBELEID EN GELDIGHEID MUNTEN

Naast Arnhem Proeft! organiseert CU2 B.V. meerdere evenementen, zoals BierfestJansplein, een bierfestival met een Duits tintje. "Omdat we meerdere evenementen organiseren, hebben we ervoor gekozen dat onze bezoekers de munten bij beide evenementen kunnen gebruiken. Zo trekken we mensen van het ene evenement naar het andere. Ook kunnen de munten altijd weer ingeleverd worden.  Dit vinden we wel zo eerlijk, het is immers gewoon geld. We vermelden op de muntenkassa's dat de munten teruggegeven kunnen worden. We zijn een van de weinige organisatoren die dit doen, realiseren we ons, maar dit heeft voor ons twee voordelen: we kweken er goodwill mee en ook extra omzet.  Goodwill omdat mensen het waarderen dat ze het teveel aan munten gewoon terug kunnen ruilen tot geld.  En omzet omdat men minder zuinig koopt. De munten gaan, eenmaal in de hand, echter toch meestal gewoon op."

VERTROUWEN

Het meest belangrijke in de samenwerking met Euro Events is voor Frans vertrouwen. "Het gaat immers om geld. We willen blind kunnen varen op de producten van Euro Events. Daarom zetten wij ook de servicemedewerkers van Euro Events in op het evenement. In geval van een storing of problemen, is er dan meteen iemand voorhanden die het oplost. Dit ontzorgt ons waardoor wij ons kunnen focussen op het evenement, ideaal" aldus Frans.